007: Technika kierowania pojazdem.

Designed by Freepik

Aby szybko opanować podstawowe umiejętności na kursie nauki jazdy należy zapamiętać kilka przydatnych informacji na temat techniki kierowania pojazdem, stosować się do nich aż będą robione automatycznie i staną się nawykami. Rozpoczynając każdą jazdę trzeba zapamiętać poprawną kolejność przygotowani się do niej:

    • Po pierwsze ustaw fotel, tak żebyś siedział wygodnie i żeby noga po całkowitym wciśnięciu sprzęgła była delikatnie ugięta w kolanie, ustaw oparcie i zagłówek,
    • Ustaw lusterka,
    • Zapnij pasy,
    • Odpal samochód i włącz odpowiednie światła,
    • Wrzuć bieg i zwolnij hamulec awaryjny (czyli popularny „ręczny”),
    • Teraz możesz ruszyć (oczywiście wpierw sygnalizując manewr i uważnie się rozglądając!).

Gdy już ruszysz i samochód nabierze prędkości musisz zmienić bieg. Nigdy nie szarp się ze skrzynią zmiany biegów. Bieg wrzucaj delikatnie poruszając dźwignią po kątach prostych. Staraj się zmieniać bieg na wyższy przy około 1,8 – 2,6 tys. obr./min (jest to wymagana część techniki jazdy – jazda energooszczędna – po zdaniu egzaminu spokojnie można przyspieszać korzystając z wyższych obrotów i większej dynamiki pojazdu). Zmieniając bieg zawsze wciskaj sprzęgło do końca i zwalniaj nogę z gazu. Gdy bieg jest już zmieniony, odstaw nogę na podłogę auta. Trzymanie nogi nad sprzęgłem w niczym nie pomaga i jest niezwykle męczące.

Rzadko zdarza się sytuacja, że będziesz mógł przez dłuższy czas jechać prosto. Zmieniające się światła, przechodzący piesi oraz inne pojazdy będą dość często zmuszały Cię do hamowania. Jadąc na I lub II hamuj ze sprzęgłem. Gdy masz wyższy bieg najpierw wciskaj pedał hamulca, poczekaj aż obroty spadną do 1,5 tys. i dopiero wtedy wciskaj sprzęgło.

Jazda prosto na pewno jest jednym z łatwiejszych elementów, dlatego bardziej powinieneś koncentrować się na skręcaniu na skrzyżowaniach (szczególnie w lewo). Jednak żeby skręcić zazwyczaj będziesz musiał zmienić pas ruchu. Aby zrobić to poprawnie uważnie obserwuj pas, na który chcesz wjechać w lusterku i bocznej szybie (eliminacja punktu martwego). Nie zapominaj o obserwacji drogi przed Tobą, bo ktoś może np. zacząć hamować. Zasygnalizuj zamiar zmiany pasu kierunkowskazem. Gdy ponownie upewnisz się, że nie zajedziesz nikomu drogi – zmień pas. Ważne jest, aby w trakcie tego manewru jechać ze stałą prędkością (zwalnianie sprawia, że inne samochody względem Ciebie będą poruszać się szybciej, a to na pewno nie ułatwi Ci zadania).

Gdy już zajmiesz odpowiedni pas do skrętu ponownie włącz kierunkowskaz. Zwolnij i uważnie obserwuj co się dzieje na skrzyżowaniu. Przed skręceniem zredukuj bieg do takiego, na którym zamierzasz pokonać całe skrzyżowanie (najczęściej II). Jeśli upewnisz się, że możesz przejechać zrób to powoli, nie dodawaj gazu bezpośrednio na zakręcie. Uważnie obserwuj przebieg pasów na drodze, w którą skręciłeś. Pamiętaj, że nie wolno Ci najechać na linię ciągłą ani wjechać w zatoczkę autobusową. Gdy wychodzisz z zakrętu zacznij powoli dodawać gazu.

Kolejnym elementem, który trzeba przećwiczyć obowiązkowo jest zawracanie na skrzyżowaniu. Aby zawrócić powinieneś wybrać właściwy pas – zazwyczaj jest to lewy skrajny pas jezdni. Tak jak przy skręcaniu zredukuj bieg i uważnie się rozejrzyj. Jeśli nic nie jedzie możesz rozpocząć manewr. Zawracając należy uważać aby nie najechać na wysepkę rozdzielającą jezdnie drogi dwujezdniowej – czyli nie powinieneś skręcać zbyt szybko. Trzeba również uważać, żeby nie wymusić pierwszeństwa na pieszych, którzy mogą pojawić się na pasach w trakcie wykonywania przez Ciebie tego manewru.

Jeśli dojeżdżając do skrzyżowania złapie Cię czerwone światło, to po zatrzymaniu staraj się pamiętać o wyrzuceniu biegu i czekaniu na możliwość przejazdu na luzie. W ten sposób oszczędzisz nogę i sprzęgło. Jedynkę wrzucaj wtedy, gdy na przejściu dla pieszych poprzecznym do Twojego kierunku ruchu zgaśnie zielone światło. Jeśli nie widzisz światła bieg możesz wrzucić wcześniej. Podobnie jeśli stoisz pierwszy na skrzyżowaniu. Jedynka wrzucona wcześniej pozwoli Ci uniknąć sytuacji, w której po zmianie światła na zielone będziesz dopiero szukał biegu, na którym możesz ruszyć.

To tyle jeśli chodzi o podstawy. Oczywiście to, co napisałem, nie wyczerpuje tematu, ale na początku powinno wystarczyć.

We wpisie wykorzystałem zdjęcie Designed by Freepik

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *